fredag 3. juli 2009

Sommerferie og masse arbeid!

Jeg er ferdig på videregående, og det er deilig.
Jeg har kjæreste, som snart blir min samboer, og det er fantastisk.
Jeg har jobb, og vet derfor at jeg er sikra inntekt inntil videre, og det er betryggende.

Likevel vet jeg ikke hvor veien går videre, og det er skummelt.
Jeg må flytte alle sakene mine inn i ei leilighet, og derfra må vi klare oss selv, og det er stressende.
Jeg jobber hardt, og må likevel bruke tid og krefter på rydding, flytting og andre oppgaver, og det er slitsomt.

Alt i alt vil jeg si at jeg .lever et bra liv. Var på vårleir med Rød Ungdom Nord-Norge + gjester forrige helg, og det var trivelig. Simon og jeg har fått leiligheta vi ville ha, og det er bra. Vi slipper å leie privat, og vi har fast pris inkl. strøm, så vi slipper 2-minutters dusjer. Mange folk har det mye verre.

På sykehjemmet er det mange triste saker. Jeg lurer på hvordan jeg blir når jeg blir eldre, og jeg frykter å trenge slik hjelp som våre pasienter trenger. Samtidig er det jo bra å vite at de som trenger det får det, og at de får det av ansatte som respekterer dem og deres nærmeste, og som gjør det vi kan for å gjøre deres opphold bedre hos oss.

Da er det verre at mange folk ikke får plass på sykehjem, og verst av alt er det kanskje at folk ønsker å legge sykehjemmene på anbud, slik at private spekulanter kan drive dem som de vil. De som er for sier at dette ville sikret alle plass, fordi det hadde vært lønnsømt, men jeg tenker bare på de som ikke hadde hatt råd til dette, hvordan skulle det gå med dem? Og hva slags effekt hadde det hatt på pleien pasientene fikk. Nå er vi 2/6 på hver bogruppe, og det går akkurat. Noen pasienter gjør at man trenger en ekstra på bogruppa, bare til den ene.
Likevel vet man at det er mer lønnsømt med mindre rom og heller ha 8 på hver bogruppe, hvertfall med de samme 2 ansatte. Heldigvis er det ikke slik kommunen driver, men et privateidhelsevesen har nok flere baksider enn positive aspekter ved seg.

En av Rødts viktigste saker er å unngå privatisering av alle de tingene som burde være offentlige. Her er helsevesenet svært viktig. Samtidig er ikke dagens system perfekt, og mange forsvinner kanskje i byråkratiet, men jeg tror at dette kan ordnes uten å ty til å selge sykehjemmene. Det samme hjelper asylmottak, sykehus, skoler og kollektivtilbudet. Samtidig tror jeg at staten også burde stå for tannhelse- og optikkertilbud til folket. Tenk hvor bra det kunne ha vært?

Jeg og kjæresten min skal leie studentleilighet, noe som vil si at vi ikke leier hos privatpersoner. Dette sikrer oss hjelp om noe er feil i leiligheten, faste priser, og dessuten blir brisen over 1000 kroner lavere pr. måned enn hva den hadde vært privat. Alle de som mener at privatisering lønner seg for kunder og pasienter kan tenke på det litt.

Nå skal jeg dra og se på leiligheten vi har fått tildelt. Endelig begynner livet etter videregående, og jeg gleder meg.

Ingen kommentarer: