tirsdag 17. juni 2008

Om Gud og homofilt ekteskap

Jeg skrev dette i går kveld som et innlegg i en debatt om homofilt ekteskap på VGs nettsider, men til tross for å ha kortet det ned drastisk ville det ikke la seg innlegges, så jeg poster det heller her og legger opp link til det på VG.

Jeg må også gjøre oppmerksom på at framskrittet ikke bare er i Norge, for også i California får nå homofile gifte seg, og det tok ikke lang tid før det første paret grep sjansen.

Endelig!

Først må man begynne med det eneste passende:

Gratulerer alle dere i homofile eller lesbiske forhold som har ventet så lenge på at denne dagen endelig skulle komme. En spesiell gratulasjon til alle dere kristne i homofile og lesbiske forhold som endelig kan inngå deres løfter om evig kjærlighet for Guds og Jesu åsyn. Dette er jeg sikker på at begge parter setter stor pris på, for som kristen er jeg overbevist om at Gud og Jesus ikke vet om noe bedre enn to mennesker som gjør nettopp dette. Og da mener jeg ikke at parets kjønn har noe å si.

En annen gruppe å gratulere er alle dere som lenge har levd sammen, men som aldri har kunnet vært en familie fordi barn ikke vokser på trær, hvertfall ikke om man er homofil. Det finnes nok ingen større lykke enn å få et barn som man kan gi sin ubetingete kjærlighet til. Og den vet jeg dere har masse av.

Og en siste gratulasjon til alle de som har gjort dette mulig. Og også et stort takk.

TAKK!

Også har jeg et par skjellsord å komme med:

Til alle dere som sier at Gud ikke godtar komofili og baserer dette på tekster fra det Gamle Testamentet; Jesus kom til jorden for å frelse oss for våre synder, og da han gjorde det kastet han ut de gamle reglene. Og jeg skulle likt å se den av dere som stenger klær med mugg inne i 7 dager før dere får presten til å velsigne det. Eller den av dere som aldri har hatt urene tanker. Eller den av dere som er perfekt. Jesus sa det for 2000 år siden, men det er like aktuelt i dag: "Den som er uten skyld kan kaste den første steinen."

Hvis dere tror at det å være trangsynt gjør dere til bedre kristne synes jeg synd på dere. Jeg elsker mennesker i alle former, farger, trosamfunn og legninger. Man er ikke et dårlig menneske hvis man elsker en person av samme kjønn, og man er heller ikke et dårlig menneske hvis man "ligger med menn slik som man ligger med kvinner" fordi har dere ærlig talt noengang hørt om en mann som har penetrert en annen manns vagina? Neivel, da er det ikke samme måten. Med mindre dere bedriver med analsex, men dette er jo også en synd i følge det Gamle Testamente, fordi sex skal ikke være en god og deilig handling mellom to mennesker, skal det vel? Det skal bare være en forplantingsmetode.

Og til dere som tror at dette kommer til å sette en stopper for menneskeveksten: Jorda er i ferd med å bli overbefolka! Det er så lenge siden Gud ba Eva og Adam om å "bli mange og oppfyll jorden" at vi ikke engang kan gi det et årstall. Da var det to mennesker på jorden, det var nok av mat til begge, og det var ikke barn som faktisk trengte et annet sted å leve enn hos sine foreldre. Det er det i dag. Og hva kunstig befruktning angår så tror jeg at det er bra for en mann å kunne føle at han har gitt to personer en av de største gavene de kan få, og jeg tror virkelig at to kvinner er like bra utrustet til å oppdra et barn som en hvilken som helst mann og kvinne.


Også irriterer det meg med de som bruker stereotyper som at "mamma ikke bruker sminke" som en negativ ting i oppveksten. Selv bruker jeg ikke sminke, betyr dette at jeg kommer til å bli en dårlig mor som forvirrer barnet mitt? Eller betyr det kanskje at barnet mitt vil få et sunnere forhold til hvordan mennesket faktisk ser ut, ikke bare hvordan vi "burde" se ut?


Jeg har truffet mange lesbiske som bruker sminke og som pynter seg akkurat slik som "normale" kvinner, og jeg har truffet "normale" menn som var mer opptatt av utseendet sitt enn noen homofil person jeg har møtt. Hva sier dette om stereotypene? At de oftere kun er basert på fordommer framfor fakta.

Jeg vil avslutte med å si at jeg tror på Gud. Men jeg tror ikke på en fordomsfull, trangsynt og hatfull Gud som kun vil akseptere kjærligheten mellom en mann og kvinne, som aldri hadde sex før ekteskapet eller bare for å kose seg, og som låser klær med mugg inne i 7 dager før de ringer presten.

Jeg tror på en Gud full av kjærlighet, en kjærlighet så høy at han ga sin eneste sønn til oss for å frelse oss fra våre synder og la oss starte på nytt i en verden med aksept for folk som ikke bare var perfekte.

4 kommentarer:

Andreas sa...

Jeg må få lov til å påpeke at du ikke har noe teologisk grunnlag for det du sier:

Matt 5
Lovens oppfyllelse
17 Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. 19 Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket. 20 Ja, jeg sier dere: Dersom ikke deres rettferdighet langt overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri inn i himmelriket.

Frida sa...

Oj, nå hadde jeg ikke hatt passordet til bloggen, og derfor glemt den litt av, men NÅ får du svar Andreas:

Denne bloggen er bare min tolkning av tingenes tilstand. (Akkurat dette innlegget bærer også sterkt preg av å være skrevet på nattetid.)
Jeg har heller ikke finlest bibelen, og føler ikke noen spesiell trang til det. Alt jeg kan si er at for meg markerer den hendelsen jeg skrev om med Jesus og den prostituerte kvinnen at vi ikke lengre er dommerne for hva som er rett og galt. Jeg mente ikke at man skal begynne å bryte med reglene, men jeg føler at det åpner for å lese dem på en annen måte.

For eksempel: Er en kvinne som tidligere ville blitt sett på som ei hore fordi hun hadde sex før ekteskapet fremdeles ei hore i dagens samfunn? Det synes jeg ikke. Dette er fordi tidene er forandret, og jeg tror at disse lovene var til for å hindre sykdom og uønsket graviditet. De visste ikke nok om det på den tiden til å vite hva sykdommene var, derfor så de bare symptomene, og kom fram til at det var Gud som straffet dem.

Et annet eksempel:
Gjør folk som faktisk selger kroppen sin for å få råd til å leve noe så galt at de ikke kan være kristne og fortsatt komme til himmelen for det?
Jeg synes ikke at prostituerte som er prostituerte på grunn av nød og fundamentale feil og/eller mangler i samfunnet gjør noe galt. Jeg synes at de som utnytter folk som er i en vanskelig situasjon ved å selge dem, eller ved å kjøpe dem, gjør noe galt, og de tror jeg ikke at har sjangse for å få sin plass i himmelriket, men personen som blir utnyttet er lite annet enn et offer, og bør ikke bli sett på som en forbryter mot verken Norge eller kristendommens lover.

Poenget mitt er hvertfall at før Jesu tid var det overhodene i kirka som bestemte hvem som skulle få frelse og hvem som ikke skulle få det, men vi sier det hver gang vi er i kirka, at Jesus er nå i himmelen og "skal derfra komme igjen for å dømme levende og døde." Altså er det ikke lengre kirka som bestemmer, men Jesus selv, og jeg tror nok at om noen skal forstå kjærlighet (uavhengig av kjønn, legning, hudfarge eller sosial rang) så er det Jesus.

Berit sa...

Gud er kjærlighet. Men han er også hellig og rettferdig. Gud tilgir synd, men han velsigner den ikke. De reglene Gud har gitt oss for livet, er ikke for å gjøre det vanskelig og kipt for oss, men for å beskytte oss. Jeg tar avstand fra dine meninger, men ikke fra deg ;)

Bjørn Snoen sa...

Jeg synes det er trist at man nå skal drive og lage lover som tvinger prester til å gjøre ting som Gud har lagt ned forbud mot. Jeg er helt for homofilt ekteskap, men ikke i Guds Kirke. Man skulle tro at en homofil kristen (jeg antar at den homofile er kristen siden hun/han faktisk vil gifte seg i kirken) ville godta de reglene som er nedfelt i Bibelen, i stedet for å prøve å få statlige lover til å overstyre disse.