onsdag 17. juni 2009

4 timer igjen

Om fire timer har jeg muntligeksamen i religion, og det er lite annet som er mer passende nå:

Kjære Gud,
Vær så snill å la meg gjøre det bedre enn jeg forventer selv akkurat nå.
La sensoren vise nåde, både i ord og gjerning.
La eksaminatoren falle av stolen med begeistring.
La meg få bestå, og gi meg gjerne en 6er.
Amen.

Også over til det mer seriøse med dagens blogg:
Det er utrolig hvor lite jeg egentlig kunne om islam. Ikke rart at kristne og vestlige er redde for muslimene når de ikke kan noe som helst. Til og med læreren min har snakket om Jihad og hellig krig, men nå viser det seg at det aldri står nevnt i koranen at man skal gå til hellig krig, kun at man skal forsvare seg selv.
Og hva ordet jihad anngår betyr det egentlig personlig kamp, og skal være en kamp mot sitt eget onde (for eksempel alkoholikere skal kjeme for å ikke drikke, tyver for å ikke stjele, Dexter for å ikke drepe, osv.) eller for å bli en bedre muslim.
De eneste gangene jihad brukes i krig er når kjemperen roper det ut fordi jihad også er kampen om å holde seg i live i for eksempel kamp.

Jeg synes at det er merkelig at jeg først nå, på vei ut av den videregående skolen, lærer dette, når flere av mine lærere har lært meg annet. Merkelig.

Det var alt jeg rakk. Lykke til til meg, og heldige dere som ikke har eksamen i dag.

3 kommentarer:

Kjersti sa...

HELT ENIG! utrolig hvor lite eller feil man har lært på skola. så har man heller brukt masse tid på unødvendige ting. bah
LYKKE TIL!

Frida sa...

Takk det samme!

Bjørn Snoen sa...

Lykke til! Eller er du ferdig allerede?
Veldig lurt å ta akkurat det området av utdannelsen i egne hender. Jeg mener å huske at det som faktisk står i Koranen var at kun hvis du blir drevet ut av ditt eget land, tråkkes på og undertrykkes, kun da skal du ta hevn, men da skal det til gjengjeld tas hevn ganske grundig.