mandag 15. juni 2009

Eksamen, stress og peanøtter

Videregående er nesten ferdig, på en måte.

Har hatt to eksamener allerede. Musikkhistorie, skriftlig, og norsk hovedmål (i mitt tilfelle bokmål), også skriftlig. Skulle også ha sangeksamen, men den måtte utsettes til høsten, da jeg ble syk. Dette suger så massivt at jeg ikke en gang kan begynne å forklare det. Jeg var så klar, gledet meg til konsert og lå godt ann. Det er skummelt for sangere å miste stemmen.

Dessuten skal jeg også ha religionseksamen denne uka. På onsdag. Muntlig.
Forberedelsesoppgaven er "Sammenlign frelseslæren i Buddhismen og Islam", så alt for vanskelig skulle det vel ikke være. Det er mer den uforberedte delen jeg gruer meg mest til...

I tillegg har jeg fått meg ny jobb, etter den 10-dager-"lange" oppsigelsestida på Brio Lekeland på Koch. Nå jobber jeg på Hovdejordet Sykehjem for demente, og der trives jeg godt. Trivelig miljø, og definitivt bedre administrert enn flere av mine tidligere jobber.

På fredag var det seremoni i Kulturhuset for avgangskullet, hvor vi fikk karakterer. Enn bedring fra forrige termin, så jeg er godt fornøyd. Om bare eksamen går bra så kan jo dette gå strake veien.

Etter seremonien dro klassen på Kafka, noe som var trivelig helt til jeg med et uhell forgiftet ei god venninne med thai-mat bestående av blant annet hennes kryptonitt: Peanøtter. Men der er det hvistnok ingen vonde følelser mot verken meg eller kokken, kun mot menyen som godt kunne ha opplyst om slikt innhold. Dessuten gikk det jo bra for henne.

Her er planen for veien videre:
Til høsten flytter jeg inn med min kjære Simon, og jeg skal ta ex. phil. og ex. fac. på høgskola i Bodø. I tillegg til dette skal jeg jobbe på Hovdejordet, og forhåpentligvis i hjemmetjenesten. Dessuten skal jeg ta sangeksamen. Jeg gleder meg helt vilt til å få den overstått, og til å begynne på livet etter videregående. Musikklinja har vært lærerik og interessant, men nå vil jeg faktisk begynne på neste kapittel.

Om et år, hvis alt går etter planen, skal jeg studere psykologi ved Universitet i Ubestemt, Norge. Oslo hadde vært kult, men Trondheim er nok med sannsynlig.
Dette er noe jeg har ønsket lenge, og om jeg kunne ha jobbet med det de neste årene hadde det vært helt fantastisk. Hvis ikke har jeg mange andre alternativer som også virker spennende, slik som for eksempel sosionom, lærer eller sykepleier. Men plan b for vente til plan a er utprøvd i det minste.

Ellers blir det trist når min eldre søster drar til England i noen år, for å realisere sin drømmeutdanning. Men jeg håper å få besøke henne der flere ganger, og regner med å få flere gledelige familiegjensyn til store ferier og slikt.

Trist blir det nok også når nære venner drar av gårde. Folkehøgskoler, universiteter og reiser for å finne seg selv kommer til å skille oss i minst et år, men jeg håper å ikke miste kontakten med de som jeg i dag setter svært høyt (blant annet peanøtt-jenta. If I can poison her and still be friends then the rest should be just peanuts, right?)

Til høsten blir det valgkamp, og jeg skal sitte i alle de skoledebattene Rød Ungdom vil sende meg til, innenfor rimelighetens grenser. Jeg gleder meg også til opphetede diskusjoner, stands på torget og artige aksjoner. Om to uker blir det blant annet vårleir for Rød Ungdom i Bodø, og om jeg får fri fra jobben gleder jeg meg stort til å treffe gamle og nye der, og til å lære mye nytt og gammelt på nytt igjen.

Mine hjertesaker dette valget er:

Oljefritt Lofoten og Vesterålen
Freding av dyrkbar jord og alt av matjord
Bedring av kollektivtilbudet, både med buss og tog. Tog til Tromsø og Alta er også viktig, og oppgradering av banen nord for Trondheim.
Likelønn, likestilling og alt annet som har med et bedre samfunn for kvinner å gjøre.

Og dette er bare toppen av isfjellet. Jeg mener virkelig at Rødt stiller sterkt i år, kanskje spesielt i Nordland. Vår 1. kandidat er Ingeborg Steinholdt, ei trivelig ung dame fra Sandesjøen som kan sine saker, og som virkelig vil gjøre en flott innsats på Stortinget om hun får sjansen.
Andre styrker Rødt har, forutenom politikken, er E. Folkvord, T. Dahle og Rød Ungdom, Norges (kanskje verdens?) beste ungdomsparti.

Ja, dette blir nok en spennende høst. Og jeg gleder meg vilt!

Inntil neste gang (som forhåpentligvis ikke blir så lenge til) ønsker jeg alle godt.

Hilsen Frida

Ingen kommentarer: